04-6402727

חדרי קירור

חדרי קירור

חדרי קירור הם חדרים עם סביבה מבוקרת של טמפרטורה. חדרי קירור הם בסיסיים לתעשיית הקירור ולתעשיית התרופות בעיקר. מערכות קירור נועדו לשמירה על טמפרטורה יציבה ומוגדרת מראש, דרגת הטמפרטורה נקבעת בהתאם לצורך ויכולה להשתנות מ-18 מעלות צלזיוס ועד 28- מעלות צלזיוס לצורך הקפאה.

מהם סוגי מערכות קירור?

  1. טמפרטורה חיובית – מערכות קירור לאחסון בטמפרטורה חיובית מיועדים לשימור מוצרים בין אפס לשמונה עשר מעלות צלזיוס. חדרי קירור אלו משמשים בעיקר לשמירה על מוצרים יבשים כמו פירות וירקות. מעבר לכך, מערכות קירור אלו מספקים גם אחסון למזונות טריים מכיוון שיש ערכי לחות נמוכים.
  2. טמפרטורה שלילית – חדרי קירור בטמפרטורה שלילית מתייחסים מערכות קירור עם טווח טמפרטורות בין 0 למינוס 28 מעלות צלזיוס. מערכות קירור אלו מיועדים לקירור מקדים של מזונות, קירור, הקפאה והקפאה עמוקה. לחדרי קירור אלו יש בידוד טוב יותר. הם מיועדים למזונות קפואים, חיסונים או מוצרים רפואיים אחרים.
  3. הקפאה עמוקה – חדר הקפאה עמוקה נע בטווח טמפרטורה של מינוס 30 עד מינוס 40 מעלות. חדרים אלו נועדו להקפאה של מוצרים טריים, חדרי בשר, קינוחים ועוד. לחדר מסוג זה קיימת מערכת תזוזה אוטומטית וזרמים קרים תוך זמן שהמוצר נמצא בתוך החדר.
  4. חדרי צ'ילרים – בעזרת שימוש בחדרים אלו נקבל הפחתה של טמפרטורת המוצר תוך זמן פחות. חדרים אלו נועדו כדי למנוע סיכון לזיהום ולהצליח לשמר את המוצר מבלי לאבד את ערכי המוצר. חדרים אלו נפוצים במטבחים תעשייתיים ומוכנים גם Shock Freeze.

איך חדר קירור עובד?

בכל חדר קירור יש מדחס מובנה שהוא למעשה הבסיס של חדר הקירור. המדחס הוא חלק מהמערכת והוא כולל קירור נוזלי או גז. המערכת עצמה אטומה ונמצאת בלחץ גבוה כדי להתאים את הטמפרטורה בהתאם לגובה הרצוי. חומר הקירור עובר דרך המדחס שם הוא למעשה מכווץ במידה ניכרת, הגז החם עוזב את המדחס ומתחיל לזרום לתוך החללים הפנימיים של החדר. למעשה זהו מחזור הפעולה של מערכת הקירור, כמובן שהתהליך עשוי להשתנות בין מערכת כזאת לאחרת – התהליך מתאים גם למערכות קירור וגם מערכות הקפאה.

למה צריך חדרי קירור?

הדרישה בחדרי קירור היא בהתאם להנחיות משרד הבריאות בראש ובראשונה, בין אם מדובר על מכירת מזון ובין אם מדובר על אחסון תרופות. הורדת הטמפרטורה של המוצר עד להקפאה שומרת עליו ומונעת מחיידקים להידבק על גביו. עסקי המזון מבינים ומכירים את חדרי הקירור גם מהסיבה האחרת – חיסכון בהוצאות עצומות. עבודה עם חומרי גלם קפואים היא כמעט ולא מורגשת אם פועלים נכון ומקפיאים את המוצר כשהוא טרי, ומפשירים את המוצר בטמפרטורה מסוימת ולא בטמפרטורת החדר.

משרד הבריאות דורש אחסון בחדרי קירור, בין אם מדובר על סופר, מסעדה או בית מרקחת. לכל מוצר יש את טמפרטורת האחסון המיועדת לו. לדוגמא, אנו לא נאחסן פירות בטמפרטורה זהה לאחסון דגים טריים. גובה הטמפרטורה נקבעת על ידי משרד הבריאות ומעבר לכך, יש להקפיד שמד הטמפרטורה בחדר יעבוד בצורה תקינה מכיוון שהמקום הראשון אליו יפנה המבקר מטעם משרד הבריאות הוא למד הטמפרטורה.

חדרי קירור
חדר קירור לדוגמה

טיפים לשמירה על חדרי קירור:

  1. ניקיון – כדי לשמור על מערכות הקירור שיעבדו באופן תקין וללא ירידה או עליה בטמפרטורה שלא כצורך, השתדלו לנקות את המאוורר והמעבה של ציוד הקירור. ברגע בו מצטבר לכלוך במעבה הביצועים של חדרי הקירור נפגעים.
  2. בנייה – כאשר אתם מחליטים לבנות מערכת קירור יש לקחת בחשבון האם יש קירות סדוקים מכיוון שהם עשויים להשפיע על הטמפרטורה. כל סדק בקיר גורם לחוסר איזון ומקשה על יחידות המעבה לשלוט בטמפרטורת החדר הרצויה.
  3. דלת – מלבד לכך שחדרי קירור דורשים קירות מבודדים, יש לקחת בחשבון את בחירת הדלת. הדלת חייבת להיות אטומה לגמרי. ברגע בו הדלת לא אטומה כמו שצריך המעבדים עובדים קשה יותר וזה מגדיל את צריכת החשמל.

תהליך הקמת חדר קירור

אם הגעתם להחלטה שאתם רוצים להקים חדר קירור בעסק שלכם, רצוי לעשות זאת עוד בשלבי תכנון הבנייה. בניית מערכות קירור כוללת מספר שלבים שחייבים להיות מותאמים בהתאם לצרכי הלקוח. כפי שציינו מקודם, יש סוגים שונים של חדרי קירור וזאת צריכה להיות המטרה הראשונה שלכם – התאמה מלאה בהתאם לצורך שלכם. לאחר מכן, עליכם לחשב את כמות אחסון המזון ורצוי לשמור על הפרדות בין מוצר למוצר. המלצה שלנו, תמיד בחרו אחסון גדול ממה שאתם צריכים ותחשבו על מקרה של הרחבת העסק – לאחר מכן יהיה מורכב להגדיל את חדרי הקירור. מערכות קירור יכולים להתאים להתפחה, לאחסון, להקפאה ולשימור ירקות ופירות טריים על פי תקנות משרד הבריאות.